اٌستادان وب ، انتخابی اٌستادانه 

اٌستادان وب

نقشه سایت چیست؟ و تاثیر آن بر ایندکس شدن صفحات

نقشه سایت یا همان سایت مپ در حقیقت حکم یک مسیر راهنما را برای وب سایت شما در برابر ربات های گوگل را دارد. روش های ساخت نقشه سایت در وردپرس را در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم.
sitemap
فهرست مطالب

نقشه سایت چیست؟ و تاثیر آن بر ایندکس شدن صفحات

یکی از تکنیک هایی که باعث سرعت افزایش ایندکس شدن سایت در گوگل میشود استفاده از نقشه سایت میباشد. در حقیقت سایت مپ به ربات های گوگل کمک میکند که راه های رسیدن به صفحات وب سایت شما را میسر میکند. در واقع حکم یک مسیر راهنما را دارد در واقع تاثیر به سرایی در سئو سایت شما خواهد داشت چون به کمک آن درک موضوع اصلی وب سایت برای گوگل آسان تر میشود.

 مهم ترین کار بعد از طراحی سایت، ساخت نقشه سایت و معرفی آن به گوگل میباشد.ما در این مقاله از استادان وب سعی کردیم که روش معرفی سایت مپ به گوگل و همینطور روش های ساخت آن در وردپرس را بازگو کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

سایت مپ یا همان نقشه سایت در فایل از مسیر و آدرس های وب سایت است که به صورت فایل XML  قرار میگیرد. همانطور که از اسم آن پیداست حکم نقشه را دارد وقتی شما هم میخواهید در یک مسیری قرار بگیرید که با آن آشنایی ندارید به کمک نقشه به آن مسیر میروید و تمام راه هارا مشاهده مکنید. دقیقا سایت مپ هم همین عملکرد دارد تمامی صفحات سایت را به خزنده های موتور جستسجو گوگل معرفی میکند. با وجود نقشه سایت اگر حتی لینک سازی داخلی قوی ای نداشته باشید به راحتی میتوانید صفحات را به گوگل معرفی کنید و روند ایندکس شدن سایت و تقویت سئو را افزایش دهید.

انواع نقشه سایت چیست؟

نقشه های سایت از نظر ساختاری به دو نوع مهم تقسیم میشوند که امروزه مورد استفاده طراحان سایت قرار گرفته است. سایت مپ همانطور که بالاتر گفتیم به صورت فایل XML میباشد. دیگر نوع نقشه سایت به صورت HTML میباشد که در ادامه تفاوت و موارد استفاده این دو نوع را بازگو خواهیم کرد.

1-سایت مپ XML

در این نوع نقشه سایت با زبان نشانه گذاری Extensible Markup Language طراحی شده است. این نوع نقشه سایت به کاربران نمایش داده نمیشود و فقط مخصوص ربات های خزنده گوگل میباشد در واقع در این نوع به جای اینکه مسیر و صفحات را به کاربران نشون دهد به ربات های گوگل نمایش میدهد. همچنین هر گونه تغییری که در صفحات وب سایت صورت می گیرد یا هر نوع به روز رسانی درون سایت از طریق این sitemap به گوگل اطلاع داده می شود و این امر باعث میشود که ربات های گوگل مدام به سایت شما سر بزنند و صفحات شما با سرعت بیشتری ایندکس شوند.

2-نقشه سایت HTML

این نقشه معمولا برای کاربران سایت طراحی میشود. برای نشان دادن ساختار وب سایت به کاربران میباشد و به صورت دیداری در اختیار کاربران قرار میگید ت ساختار سایت شما را درک کنند. دراصل نقشه سایت HTML حاوی اطلاعاتی درباره صفحات وب سایت و موقعیت آنها در سایت می باشد. شما وقتی وارد یک وب سایت بزرگ میشوید که چندین دسته بندی و بخش های مختلف داره وقتی کاربر به مقصود خاصی وارد این سایت میشود اگر نقشه راهنمای درستی برای رسیدن به آن هدف خود را نداشته باشد سردرگم میشود در نهایت سایت را ترک میکند که این اتفاق از نظر سئویی خیلی به ضرر وبسایت میباشد.

معرفی نقشه سایت به گوگل

برای اینکه سایت مپ را به گوگل معرفی کنید باید به کمک گوگل سرچ کنسول این کار را انجام دهید. اگر از سیستم های مدیریت محتوا استفاده میکنید که پلاگین های مختلفی برای ساخت آن است ولی اگر از دیگ ابزارهای طراحی وب سایت استفاده مکنید باید ازبرنامه نویس سایتتون این کار را انجام دهد بعد از ساخت نقشه سایت باید ان را طبق تصویر در سرچ کنسول ثبت کنید. لینک سایت مپ خود را در کادر زیر قرار میدهید سپس submit را میزنید اگر آدرس دست باشد و نقشه به درستی ثبت شود طبق تصویر success نمایش داده میشود.

نقشه سایت

ساخت نقشه سایت در وردپرس

اگر شما از افزونه سئو وردپرس مثل نک مث و یواست استفاده مکنید نیازی به این ندارید که افزونه وردپرس جدیدی برای ساخت نقشه سایت نصب کنید چون خود این پلاگین ها قابلیت ساخت نقشه سایت را دارند و کار شما را راحت خواهند کرد ولی اگر از اینها استفاده نمیکنید که خیلی بعیید است برای ساخت نقشه میتوانید از پلاگین هایی مثل Google XML Sitemaps استفاده کنید که یک سری تنظیمات دارد.

سایت مپ

مطلب پایانی

داشته نقشه سایت یکی از مهم ترین کارهایی است که هر سئوکاری باید به آن اهمیت زیادی دهد چون که روند ایندکسینگ را افزایش میدهد و اینطوری با هر به روز رسانی که داخل وب سایت انجام میشود به گوگل اعلام میکند که وب سایت شما سر بزند و ربات های خزنده صفحات سایت شما را بررسی کنند. اگر از وردپرس استفاده میکنید دیگه نباید نگران ساخت نقشه باشید چون با کمک افزونه های سئویی و حتی افزونه جداگانه به راحتی میتوانید سایت مپ خود را بسازید و آن را به گوگل معرفی کنید. اگر شما هم افزونه ی کاربردی جهت ساخت sitemap سراغ دارید با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خودتان با ما به اشتراک بگذارید  ( اٌستادان وب )

دسته بندی مقالات

ممکن است دوست داشته باشید !

نیاز به راهنمایی دارید  ؟

نام و شماره خود را برای ما ارسال کنید در اسرع وقت با شما تماس گرفته میشود

20 دقیقه مشاوره رایگان

خوشحالیم که بیش از 2 دقیقه در سایت ما بودی!

برای استفاده از مشاوره رایگان ما میتونی شمارت رو وارد کنی تا باهات تماس بگیریم.