اٌستادان وب ، انتخابی اٌستادانه 

اٌستادان وب

الگوریتم رنک برین چیست؟ بررسی رفتار این الگوریتم

الگوریتم رنک برین گوگل را تبدیل به یک هوش مصنوعی بسیار قوی جهت بررسی رفتار کاربران کرده است در این مقاله توضیح کامل و جامع درباره این الگوریتم و تاثیر آن بر سئو سایت را بیان کرده ایم
فهرست مطالب

الگوریتم رنک برین چیست؟ بررسی رفتار این الگوریتم

گوگل بعد از رو کردن الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن که سعی کرد تا حدودی رضایت کاربران را جلب کند و سایت های اسپم را از نتایج برتر حذف کند و سعی کرد وبسایت های بهینه را تشخیص دهد. ولی بازهم تمام نیازهای کاربران را رفع نکرد. گوگل در سال 2015 با رو کردن الگوریتم رنک برین یکی از مهم ترین نیازهای کاربران یعنی درک گوگل از جستجوی انها را رو کرد . از این به بعد گوگل دیگر براساس کلمه کلیدی وب سایت های مختلف را به کاربران نمایش نمیداد در این مقاله از استادان وب توضیح کامل راجع به نوع عملکرد الگوریتم رنک رین بیان کرده ایم پس تا انتها همراه ما باشید.

الگوریتم رنک برین چیست؟

رنک برین (Rank Brain نه تنها بر اعصاب خود مسلط بود بلکه سعی می‌کرد به جای این‌که کلمه کلیدی جست‌وجو شده مورد نظر توسط کاربر را را در نظر بگیرد، معنا و مفهوم کلمه‌کلیدی را هم بفهمد و نتایج مرتبط با مفهوم آن کلمه کلیدی را در صفحات وب پیدا کند و در صفحه نتایج جست ‌وجو به نمایش دهد. به همین ترتیب مفهوم کلیدی به جای کلمه کلیدی به وجود آمد.الگوریتم رنک برین از اجزای تشکیل دهنده هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل است که از سیستم machine learning (توانایی خودیادگیری یک ماشین با استفاده از اطلاعات و ورودی‌های داده شده) استفاده می‌کند تا بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را در رابطه با کوئری جست ‌و جو شده نشان دهد.

چرا گوگل الگوریتم رنک برین را معرفی کرد؟

چند سال قبل گوگل با این مشکل روبه‌رو بود که حدود ۱۵ درصد کلمات کلیدی که افراد را درک نمیکرد، ممکن است فکر کنید ۱۵ درصد که خیلی زیاد نیست! اما وقتی در هر روز میلیاردها جستجو توسط گوگل پردازش می‌شود، این ۱۵ درصد یعنی ۴۵۰ میلیون کلمه کلیدی در روز که گوگل برای آن‌ها پاسخی نداشت!

قبل از متولد شدن رنک برین، گوگل توسط خزنده ها صفحات را بررسی میکرد تا ببیند آیا آن‌ها دارای آن کلمه کلیدی دقیق و مشخصی که فرد درحال جستجوی آن است وجود دارد یا خیر، اما از آنجا که این کلمات کلیدی کاملا جدید بودند، گوگل نمی‌توانست هیچ سرنخی از آنچه کاربر می‌خواست را پیدا کند. این یک مشکل بزرگ و اساسی هم برای گوگل هم کاربران بود. الگوریتم رنک برین به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، به مفهوم توجه می‌کند. همچنین موقعیت جغرافیایی کاربر هم برای رساندن او به نتایج دلخواه، موثر خواهد بود.

درگذشته برای مثال اگر شما به دنبال رستوران یا مکان های تاریخی یک شهری بودید باید جستجو میکردید که رستوران های تهران ولی الان گوگل با کمک رنک برین با تجه به موقعیت جغرافیایی شما تشخیص میدهد و رستوران های اطراف شما برای شما به نمایش درمیاورد.

وظایف الگوریتم رنک برین

رنک برین دو وظیفه اصلی دارد که درک کلمات کلیدی و دیگری سنجش نحوه تعامل کاربران با نتایج نمایش داده شده است. Rank brain تلاش می‌کند تا مثل یک انسان عمل کند و منظور کاربر را درک کند. چطور؟ به کمک تطبیق کلمات کلیدی دیده نشده با کلمات کلیدی‌ای که گوگل قبلا مشاهده کرده است. یکی از موارد مهم برای الگوریتم رنک برین، مدت زمانی است که یک کاربر در صفحه صرف می‌کند. به این زمان، Dwell Time می‌گویند. هر کاربری که از طریق جستجو وارد یک صفحه شود و در آن حداقل بیشتر از ۳ دقیقه حضور داشته باشد، مبنای رتبه‌ بندی بهتر گوگل است.

رنک برین

آیا الگوریتم رنک برین برای سایت‌ها جریمه دارد؟

شاید فکر کنید کهRank brain  هم مانند مابقی الگوریتمهای گوگل شما را جریمه میکند. باید پاسخ داد که خیر رنک برین مانند الگوریتمهای پاندا و پنگوئن شما را جریمه نخواهد کرد فقط  فقط سعی در نشان دادن بهترین و مرتبط‌ترین نتایج در صفحه نتایج جست‌وجو به کاربران برای برطرف کردن و پاسخ به نیازهای آن‌ها به وجود آمده است. یعنی اگر محتوای وبسایت شما جوری تهیه شده باشد که به رنک برین کمک کند تا محتوای مفهومی مورد نظر کاربر را پیدا کند. در این صورت گوگل به وبسایت شما رتبه بالاتری میدهد.

بررسی نحوه عملکرد الگوریتم رنک‌برین

گوگل تا الان هیچ توضیح واضحی از نحوه عملکرد این الگوریتم بیان نکرده است. این الگوریتم چون بر اساس هوش مصنوعی و زبان ماشین طراحی شده و از آنجا که ماهیت عملکرد موجودیت‌ها را می‌داند، می‌توانند فراتر از کلمه کلیدی پیش برود و معنا و مفهوم را جستجو کند. . اگر این الگوریتم بفهمد که یک جستجو شامل همان مفاهیمی است که قبلا با کمی تغییر توسط کاربر دیگری در گوگل سرچ شده‌ است، احتمالا نتایج یکسان یا بسیار مشابهی را به کاربر نشان خواهد داد.

rankbrain

مطلب پایانی

الگوریتم رنک‌برین، در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را بر روی بررسی رفتار کاربران و نمایش نتایج جستجو براساس معیارهایی مانند نرخ بازگشت سایت‌ها، زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک CTR قرار داده است. برای کسب بهترین نتایج کافی است طبق هر تخصصی که دارید برای کاربرانتان به زبان ساده و قابل‌فهم محتوای ارزشمند تولید کنید و رفتار آن‌ها را هنگام ورود به سایت و یا حضور در صفحه آنالیز و بهینه کنید. خود را ه جای کاربر قرار دهید و تصور کنید که ممکن است کاربر به دنبال چه محتوایی میباشد در این صورت دست دوستی با رنک برین داده اید و رتبه بهتری را دریافت خواهید کرد.

ما در این مقاله سعی کردیم که توضیح کاملی راجعه به این الگوریتم و نحوه عملکرد آن بگوییم اگر شما اطلاعات بیشتری درباره نحوه عمکرد rank brain دارید با ما در قسمت نظرات درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خودتان با ما به اشتراک بگذارید  ( اٌستادان وب )

دسته بندی مقالات

ممکن است دوست داشته باشید !

نیاز به راهنمایی دارید  ؟

نام و شماره خود را برای ما ارسال کنید در اسرع وقت با شما تماس گرفته میشود

20 دقیقه مشاوره رایگان

خوشحالیم که بیش از 2 دقیقه در سایت ما بودی!

برای استفاده از مشاوره رایگان ما میتونی شمارت رو وارد کنی تا باهات تماس بگیریم.