اٌستادان وب ، انتخابی اٌستادانه 

اٌستادان وب

بررسی انواع الگوریتم های گوگل و تاثیر آنها بر دنیای وب

الگوریتم گوگل چیست؟در این مقاله سعی کردیم تمامی الگوریتم های گوگل و نحوه ی عملکرد آن ها را به شما معرفی کنیم.
گوگل الگوریتم
فهرست مطالب

بررسی انواع الگوریتم های گوگل و تاثیر آنها بر دنیای وب

همانطور که دنیای واقعی یک سری قوانین وجود دارد که از هرج و مرج جلوگیری شود در دنیای مجازی هم یک سری قوانین وجود دارد که الگوریتم های گوگل در واقع حکم همین قوانین را دارند. این قوانین مانند همه ی قانون ها تغییرات زیادی از گذشته تا کنون داشته. اگر موتور جستجو گوگل این قوانین را برای وب سایت ها در نظر نمیگرفت انوقت فضای وب دچار هرج و مرج میشد و کلی وبسایت های اسپم که ارزش محتوایی ندارند  و یا حتی کلاه بردار هستند به راحتی در نتایج قرار میگرفتند و این باعث نارضایتی کاربران میشد. 

در گذشته به این صورت بود که خیلی از وبسایت های رنک اول گوگل اسپم بودند و فقط تبلیغات انجام میدادند ولی از انجایی که یی از مهم ترین مسائلی که گوگل به ان اهمیت میدهد رضایت کاربر است پس برای اینکه رضایت کاربران جلب شود و دیگه وب سایت های غیرمرتبط و تبلیغاتی در نتایج برتر وجود نداشته باشند این قوانین یا همان الگوریتم های گوگل را ثبت و اجرا کردند. ما در این مقاله از وب سایت استادان وب میخواهیم تمامی الگوریتم های موجود و نحوه عملکرد ان هارا برای شمابازگو کینم پس همراه ما باشید.

الگوریتم گوگل چیست؟

تعریف کلی الگوریتم به این صورت است که یک سری مجموعه قوانین و عملکرد و فرمول هایی است که به صورت مرحله ای و پشت هم انجام شده است و آغاز و پایان مشخصی هم دارد. در واقع این قوانین در دنیای گوگل با تعریف الگوریتم های گوگل وجود دارد. 

 یک سری قوانین مشخص و واضح برای وب سایت ها وجود دارد که با رعایت تمامی این قوانین وبسایت شما در نتایج برتر قرار میگیرد. همانطور که در دنیای حقیقی سرپیچی از قوانین مجازات دارد در فضای مجازی هم به همین شکل است اگر وبسایتی از الگوریتم های گوگل پیروی نکند و گوگل متوجه آن شود جریمه خواهد شد. در ادامه قصد داریم انواع الگوریتم های گوگل را معرفی کنیم.

انواع الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا

پاندا ها از آنجا که شخصیت آرامی دارند به همین دلیل به این اسم معروف شده است. در حقیقت وظیفه الگوریتم پاندا مطالعه مطالب شما میباشد درحال حاضر کیفیت محتوای سایت برای گوگل اهمیت بسیار بالایی دارد. 

هر محتوایی که شما در وبسایت خود قرار میدهیم توسط پانداهای داخل الگوریتم خوانده میشوند و دیگر مثل قبل نیست که چندین کلمه کلیدی را در یک پاراگراف قرار دهید و مطلب شما جز نتایج قرار بگیرد.الان الگوریتم پاندا به راحتی میتواند محتوای اسپم را تشخیص دهد. پس در نوشتن مطالب دقت داشته باشید تا دچار جریمه گوگل نشوید. پاندا به روی محتوای تکراری خیلی حساس میباشد و امکان کپی مطالب دیگر وجود ندارد.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن جز یکی از الگوریتم های گوگل میباشد که وظیفه آن بررسی لینک های اسپم وبسایت ها میباشد. از آنجایی که گوگل علاقه بسیار زیادی به وب سایت هایی که دارای لینک ورودی زیادی هستند میباشد پس برخی از افراد سعی کردن با دور زدن گوگل یک سری بک لینک ورودی برای وبسایت خریداری کنند و از این طریق در نتایج برتر قرار میگرفتند.

 وقتی یک سری وب سایت های غیر مرتبط در نتایج برتر بودند و نیاز کاربر را برطرف نمیکردند و این باعث نارضایتی کاربران میشد. الگوریتم پنگوئن وظیفه بررسی لینک های اسپم را دارد و آن هارا شناسایی میکند و درصورت تشخیص لینک های زیاد و نامرتبط شما را جریمه میکند و رتبه ای به وبسایت شما نمیدهد.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

اگر از گدشته تا به حال اهل وبگردی و جستجو در موتور جستجو گوگل بوده اید باید متوجه تغییراتی که با توجه به سرچ افراد به شما نمایش داده میشود بسیار فرق کرده است.درگذشته گوگل قادر به تشخیص برخی از جستجوهای افراد نمیباشد و این مسیئله را درک کرد که دیگر نتایج را براساس کلمات کلیدی نمایش نمیدهد. دراصل الان گوگل به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار قادر به درک مفهموم سرچ کاربر میباشد.

 وظیفه آن تشخیص مفهوم سرچ کاربر میباشد این الگوریتم تمامی کلماتی که در جستجو قرار دارد را با کمک مترادف های آن کلمه درک کرده و نزدیک ترین نتایج را به شما نشان میدهد. در گذشته گوگل قادر به درک جستجوهای طولانی یا جمله بندی شده نبود که با کمک این الگوریتم مفهموم جستجوها را درک میکند. درحال حاضر جز یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل جهت سئو وبسایت میباشد.

الگوریتم گورخر

شاید فکر کنید که چرا همچین اسم هایی روی الگوریتم های گوگل وجود دارد ولی باید بگیم که تمامی این نام گذاری ها براساس یک سری اصول انتخاب شده اند. اگر به پوست گورخر دقت کنید اون سیاه سفیدی های مانظم رو پوست را میتوان یک تشبیه به بارکد روی اجناس باشد. در حقیقت کار این الگوریتم نظارت بر سایت های فروشگاهی میباشد.

 این الگوریتم به صورت خیلی حساس و جدی به روی وبسایت های فروشگاهی نظارت دارد تا وبسایت های کلاه بردار را شناسایی کند. گورخر خیلی به طراحی سایت ریسپانسیو وداشتن قیمت و بارکد کالا و همچنین داشتن گواهینامه ssl اهمیت میدهد تا بتواند وبسایت های کلاه بردار را شناسایی کند.پس اگر یک وبسایت فروشگاهی دارید حتما این الگوریتم را جدی بگیرید.

الگوریتم کبوتر گوگل

یکی از جالب ترین الگوریتم های گوگل همین کبوتر است. الگوریتم کبوتر وظیفه این را دارد که نتایج گوگل را با توجه نتایجی که نزدیک شما میباشد نمایش دهد.برای مثال وقتی شما یک رستوران یا فروشگاهی را جستجو میکنید این الگوریتم سعی میکند مواردی که نزدیک محل شما باشد را به شما نمایش دهد نتایجی که برای شما نشان میدهد نسبت به شخص در یک محدوده مکانی دیگر متفاوت میباشد.

ولی خب اینکه آیا این الگوریتم به نفع وبسایت ها میباشد یا نه پاسخ های گوناگونی دارد. از آنجایی که یکی از اهداف طراحی سایت برداشتن محدودیت های مکانی میباشد پس گاهی اوقات ممکن است این الگوریتم دردسرهایی ایجاد کند. پس برای اینکه از دست این الگوریتم د رامان بمانید سعی کنید سئو محلی خوبی داشته باشید.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم پیج لایوت

یکی از الگوریتم های گوگل که به شدت از تبلیغات افراطی متنفر است. بهتر است شما هم وقتی میخواهید وبسات خود را پر از تبلیغات کلیکی و بنری کنید یک لحظه خود را جای کاربر بگذارید آیا از اینکه هر قسمت از تصویر یک تبلیغ چشمک زن وجود دارد یا با هرکلیک ممکن است به جای دیگر هدایت شود را دوست دارید؟ 

پاسخ کاملا مشخص است خیر! پس از آنجایی که گوگل خیلی به کاربر اهمیت میدهد اگر وبسایت خود را پر از تبلیغات کردید و باعث اذیت شدن کاربر شوید از طریق این پیج لایوت جریمه خواهید شد پس همیشه تعادل را رعایت کنید برا یتبلیغات تا جذب مخاطب خود را از دست ندهید.

الگوریتم گوگل دنس

گوگل دنس یا همان رقص گوگل در واقع یکی از الگوریتم های گوگل است کهتا حدودی به سایت ها کمک میکند.عملکرد این الگوریتم به این صورت است که صفحات جدید شما که ایندکس میشوند را برای مدت زمانی در صفحات برتر قرار میدهد تا میزان رضایت کاربر نسبت به این صفحات را بسنجد.

 برای مثال با توجه به تعداد کلیکی که صفحه شما دارد و میزان زمانی که کارب در وب سایت شما میماند را بررسی میکند اگر تعداد این موارد بالا بود به صفحه شما رتبه خوبی میدهد ولی اگر این امتیاز پایین بود که به شما جایگاه خوبی نخواهد داد.

الگوریتم سندباکس گوگل

الگوریتم سندباکس وقتی شما اقدام به ثبت سایت در گوگل میکنیداز سمت گوگل دچار یک سری حساسیت نسبت به وبسایت شما اعمال میشود. این الگوریتم بعد از ایندکس شدن سایت در گوگل از رتبه دادن به شما جلوگیری میکند. چونکه این احتمال را میدهد که ممکن است محتوای وبسایت شما نامرتبط و اسپم باشد. 

معمولا این الگوریتم تا یک مدت زمان نامشخصی که برخی از سئوکاران میگویند حدود دو هفته میباشد سندباکس تمامی محتوا سایت و لینک های شما را بررسی میکند بهتر است در این مدت زمان، بیشتر به سئو داخلی سایت خود اهمیت دهید و از لینک سازی های خارجی مشکوک جلوگیری کنید تا دچار مشکل نشوید تا از سندباکس خارج شوید.

الگوریتمهای گوگل

الگوریتم رنک برین

Rank Brain اوج الگوریتم های گوگل است. زیرا گوگل در این به روز رسانی از یادگیری ماشینی برای مدیریت عبارات جستجو استفاده کرده است. به این ترتیب می تواند معنی کلماتی را که نمی داند حدس بزند، کلماتی با معنی مشابه پیدا کند و بر این اساس نتایج مرتبط را ارائه دهد. 

به لطف این الگوریتم گوگل توانست نتایج مرتبط تری را به کاربران ارائه دهد. در مارس 2016، گوگل اعلام کرد که الگوریتم Rank Brain یکی از سه الگوریتم برتر برای رتبه بندی وب سایت ها است. برای اینکه وب سایت شما با این الگوریتم ارتباط خوبی داشته باشد باید محتوای با کیفیت و جامعی تهیه کنید که در آن از تمامی عباراتی که ممکن است توسط کاربران جستجو شود استفاده کنید.

الگوریتم تازگی محتوا

مطالب زیادی در گوگل وجود دارد که بعد از مدت‌ زمان خاصی، ارزش خود را از دست می‌دهد. هدف از انتشار الگوریتم تازگی محتوا، همانطور که از اسم مشخص است ، نمایش تازه‌ترین محتواها در صفحه نتایج گوگل است. یعنی الگوریتم های گوگل به تازگی و زمان انتشار محتواها هم توجه می کنند. 

پس الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm) تلاش می‌کند محتواهایی که نیاز به به روزرسانی نیاز دارند و محتواهایی که به‌ این کار نیاز ندارند را از هم جداکند. برای همین اکثرا در مسائل سئو همیشه به آپدیت و به روزرسانی محتواها تاکید بسیاری شده است.

الگوریتم اولویت با نسخه موبایل

درحال حاضر بیشتر جستجوها از طریق تلفن همراه صورت میگیرد در نهایت طبق این الگوریتم الویت با وبسایت هایی است که طراحی سایت ریسپانسیو دارند.در حقیقت در هنگام رتبه بندی توسط گوگل معیار های مختلفی بررسی میشوند که یکی از مهم ترین آنها وبسایت هایی هستند که نسخه موبایلی آنها طراحی شده باشد. از زمان انتشار الگوریتم Mobile First Index، سایت‌ها را بر اساس نسخه موبایل ایندکس و رتبه بندی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خودتان با ما به اشتراک بگذارید  ( اٌستادان وب )

دسته بندی مقالات

ممکن است دوست داشته باشید !

نیاز به راهنمایی دارید  ؟

نام و شماره خود را برای ما ارسال کنید در اسرع وقت با شما تماس گرفته میشود

20 دقیقه مشاوره رایگان

خوشحالیم که بیش از 2 دقیقه در سایت ما بودی!

برای استفاده از مشاوره رایگان ما میتونی شمارت رو وارد کنی تا باهات تماس بگیریم.