اٌستادان وب ، انتخابی اٌستادانه 

اٌستادان وب

کپچا چیست و کاربرد استفاده از آن

یکی از اقدامات امنیتی برای جلوگیری از نفوذ ربات ها استفاده از کپچا میباشد.درحال حاضر اکثر کاربران جهت احزار هویت در بیشتر صفحات وب با کپچا یا ریکپچا رو به میشوند.
کپچا چیست
فهرست مطالب

کپچا چیست و کاربرد استفاده از آن

با گذشت زمان ربات های زیادی وارد فضای مجازی شدند که تا یک فرآیند را ه صورت خودکار انجام دهند و این اتفاق به ضرر خیلی از وب سایت ها شد. شما تصور کنید وبسایت شما نیازمند ارسال یک فرم میباشد و یک سری افراد جهت تخریب وبسایت شما با کمک ربات ها به صورت مکرر این فرم را ارسال کنند به این صورت ترافیک سایت شما بالا میرود به صورتی که ممکن است وب سایت شما از دسترس خارج شود. 

برای جلوگیری از اینجور اتفاق ها و جلوگیری از ورود ربات ها به وبسایت ها Captcha وارد دنیای وب شد در این مقاله تیم استادان وب سعی کرده یک توضیح جامع راجع به ریکپچا بدهد پس تا انتها همراه ما باشید.

کپچا یا CAPTCHA چیست؟

کپچا مخفف عبارت Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart به معنی تست تورینگ عمومی خودکار برای تشخیص انسان‌ها و رایانه‌ها است. در حقیقت کپچا یک نرم افزاری است که برای تشخیص بین ربات و انسان ها میباشد. به کمک این نرم افزار یک سری سوالا قابل حل مطرح میشود و با پاسخگویی به سوالا اینکه شما انسان هستید تشخیص داده میشود.پاسخ دادن به این سوالات برای ربات ها امکان پذیر نخواهد بود.

ریکپچا یا reCAPTCHA چیست؟

 ریکپچا یک سرویس رایگان است که گوگل به جای استفاده از روش قدیم کپچا از آن استفاده میکند. این برنامه در سال 2009 توسط گوگل از محققان دانشگاه کارنگی ملون خریداری شد.ریکپچا کمی پیچیدگی بیشتری نست به تست‌های کپچا معمولی دارد. 

این نوع تست نیز مانند کپچا، از کاربران می‌خواهد که تصاویر متنی را وارد کنند که رایانه‌ها در رمزگشایی آن‌ها مشکل دارند. reCAPTCHA متن را از تصاویر دنیای واقعی تهیه می‌کند. به عنوان مثال تصاویر آدرس‌های خیابان، متنی از کتاب‌های چاپ شده و غیره میباشد. بی شک تا الان با ریکپچا برخورد داشته اید.

انواع کپچا

انواع کپچا

کپچا به طور کلی به سه دسته تقسیم شده اند که شامل موارد زیر میباشد:

مبتنی بر متن

این نوع با تولید حروف و اعداد به صورت تصادفی یک عبارت تشکیل میدهند که کاربران با وارد کردن آن احراز هویت میکنند که گاهی اوقات برخی از وبسایت ها برای سخت تر کردن آن نسبت به حروف کو و بزرگ حساس میشوند.

مبتنی بر تصویر

در این نوع یک سری تصاویر لود میشود که افراد باید تصاویر نزدیک به موضوع مشخص شده را انتخاب کنید یا تصاویری که تطابق ندارند را شناسایی کنید. کپچاهای مبتنی بر تصویر معمولاً برای انسان بهتر  از تفسیر کپچاهای مبتی بر متن است، اما برای ربات‌ها، کپچاهای مبتنی بر تصویر از تفسیر متن دشوارتر هستند، زیرا این ابزارها هم به تشخیص تصویر و هم به طبقه‌بندی معنایی نیاز دارند.

مبتنی بر صوت

این مورد معمولا برای راحتی کاربران استفاده میشود یا برای افراد کم ینا استفاده میشود گاهی اوقات اینترنت افراد به حدی ضعیف است که امکان لود تصاویر در نوع مبتی بر تصویر را ندارند برای همین از صوت استفاده میکنند یا افراد کم بینا که امکان تشخیص را ندارند از این نوع استفاده میشود.

مسائل ریاضی

بعضی از وب سایت ها از این مورد استفاده میککند بی شک پیش آمده در سیستم هایی که نیاز به ورود به درگاه پرداخت دارند دیده اید یک سری معادلات ریاضی آسان مطرح میشود در حد 3+1 که انسان با پاسخ به این سوالات احراز هویت انجام میدهد. این مدل معمولا در سایت‌های وردپرس یا HTML پیاده سازی می‌شود.

چک باکس

بعضی از CAPTCHA ها هستند که فقط به صورت ک کادر عبارت «من ربات نیستم» به کاربران نمایش داده می‌شود و آنها فقط باید روی آن کلیک کنند یا تیک کنار این جمله را فعال کنند. گرچه کار ساده‌ای است اما برای ربات‌ها دشوار خواهد بود؛ چراکه ربات‌ها وسط کادر کلیک می‌کنند اما انسان می‌تواند در هر قسمت مشخص شده کادر کلیک کند.این مورد نسبت به سایر امنیت کمتری دارند.

چرا باید از کپچا استفاده کرد؟

برای افزایش امنیت وب سایت و جلوگیری از ورود ربات ها به وبسایت از آن استفاده میشود و موارد مختلف دیگری وجود دارد که معمولا افرادی که طراحی سایت انجام میدهند مشخص میکنند که برخی از تعامل ها در وب سایتها ا کپچاها انجام شوند که شامل موارد زیر میباشد:

  • جلوگیری از نظرات غیرواقعی
  • جلوگیری از حملات DOS
  • محدودکردن ثبت ‌نام غیرواقعی
  • پر کردن فرم تماس
  • صفحات پرداخت تجارت الکترونیک
  • صفحات نظرسنجی‌های آنلاین برای حفظ آرا
  • لاگین کردن

اضافه کردن CAPTCHA در وردپرس

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید و برای جلوگیری از هک سایت وردپرسی به دنبال استفاده از این ابزار هستید کار سختی نیست برای داشتن آن به کمک افزونه وردپرس به راحتی میتوانید به سایت خود اضافه کنید. چند نوع افزونه برای اینکار وجود دارد که در ادامه نام چند مورد از پردانلودترین این افزونه در مخزن وردپرس را معرفی کرده ایم و با کمک آنها میتوانید امنیت خود را بالا ببرید.

  • Google Captcha (reCAPTCHA) by BestWebSoft
  • Invisible reCaptcha for WordPress
  • Login No Captcha reCAPTCHA
  • WordPress ReCaptcha Integration
  • Captcha Code
کپچا

مطلب پایانی

کپچا یک نرم افزاری است که به صاحبان سایت کمک میکند که از ورود ربات ها به وبسایت آنها جلوگیری کند. بالاتر از روش استفاده از آن در وردپرس را توضیح دادیم اگر از ابزارهای طراحی وب سایت دیگری استفاده میکنید میتوانید برای دریافت آن از ابزار ریکپچا که گوگل به صورت رایگان ارائه میدهد استفده کنید و با ثبت نام در آن و اضافه کردن ادرس سایت خود در آن به راحتی از این ابزار استفاده کنید.

 البته باید گفت که این ابزار به صورت صد در صد ایمنی ایجاد نمیکند ولی وجودش برای سایت ها ضروری میباشد اگر شما روش های مناسبی برای جایگزینی کپچا می شناسید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خودتان با ما به اشتراک بگذارید  ( اٌستادان وب )

دسته بندی مقالات

ممکن است دوست داشته باشید !

نیاز به راهنمایی دارید  ؟

نام و شماره خود را برای ما ارسال کنید در اسرع وقت با شما تماس گرفته میشود

20 دقیقه مشاوره رایگان

خوشحالیم که بیش از 2 دقیقه در سایت ما بودی!

برای استفاده از مشاوره رایگان ما میتونی شمارت رو وارد کنی تا باهات تماس بگیریم.