اٌستادان وب ، انتخابی اٌستادانه 

اٌستادان وب

تفاوت UI و UX چیست؟ چه تاثیری بر سئو وب سایت دارد

چه معیاری برای سنجش تفاوت UI و UX وجود دارد؟ تاثیر هم کدوم از اینا به روی طراحی سایت چه میزان میباشد؟
UI و UX
فهرست مطالب

تفاوت UI و UX چیست؟چه تاثیری بر سئو وب سایت دارد

حتما تا الان اسم ui و ux به گوشتون خورده! خب حالا میگید چرا انقد روی این دوتا مورد برای طراحی سایت تاکید میکنند.بذارید با یک مثال حقیقی براتون بگم. 

فرض کنید وارد یک فروشگاه بزرگ میشید معمولا فروشگاه های بزرگ برای تمام قفسه های محصولاتشون تابلو راهنما دارند و تمامی مواردی که مرتبط بهم دیگه هستند رو یکجا نگه داری میکنند مثلا خوراکی یک قفسه جدا شوینده ها ی قفسه جدا قرار دارد. شما فکر کنید اینطوری نباشه یعنی شما برای خرید هر محصولتون مجبور باشید کل فروشگاه رو بگردید و هیچ راهنمای خریدی وجود نداشته باشه اینطوری اصلا برای بار دوم فکر نمیکنم وارد اون فروشگاه دیگه بشید طراحی UX یک چیزی شبیه این مثال است یعنی راحتی کاربر در این طراحی از همه نظر خیلی مهم میباشد.

Ui هم یک جورایی حکم ویترین اون فروشگاه رو داره که باید جوری طراحی شده باشه که مشتری جذب بشه مثل طراحی سایت ظاهر سایت شما باید به شکلی باشه که کاربر جذب کنه که اینکار نیازمند رعایت یک سری نکات است که در ادامه توضیح میدهیم.

UI  و UX چیست؟

احتمالا تصورتون اینکه اصطلاحات ui و ux  فقط مختص طراحی سایت است. نه واقعا اینطور نیست اگر کسب و کاری دارید که مشتری دارد نیازمند طراحی UI و UX هستید. حالا هر کسب و کاری به یک شکل به این دو مورد نیازمند است.

 مثل همون مثال فروشگاه که براتون زدیم مثلا اگر فروشگاه لباس فروشی دارید باید یک محدوده رو متخص پیراهن  یک قسمت دیگر مختص شلوار و غیره است به تمامی این مواردی که ذکر کردیم در نیای اینترنت و طراحی وبسایت  UI و UX میگویند. ولی ما در اینجا میخواهیم تفاوت و کاربردهای هرکدام از این موارد را در حوزه طراحی سایت بیان کنیم. که اصلا هرکدام از این ها شامل چه مواردی هستند و چه کسانی باید این دو کار را انجام دهند پس همراه ما باشید.

UI چیست؟

UI یا همان رابط کاربری یعنی تمامی چیزهایی که شما از طریق آن با وب سایت ارتباط برقرار میکنید. برای مثال شما وقتی وارد یک رستوران میشید اینکه نوع چیدمان صندلی ها و دکور اون رستوران همه اینها حکم یک رابط کاربری رو برای مشتری داره در حوزه وب سایت رابط کاربری یا رابط گرافیکی همون ظاهر وبسایت شماست یعنی شامل همه تصاویر، لوگو وب سایت، دکمه های وب سایت همگی شامل این مورد میباشند. 

در انتخاب طراح رابط کاربری باید دقت داشته باشید چون تاثیر زیادی روی جذب مشتری برای وب سایت شما داره.مثلا اگر ترکیب رنگی استفاده شده به شکلی باشد که چشم مخاطب رو اذیت کنه بی شک وبسایت شمارو ترک خواهد کرد. پس دقت در انتخاب ترکیب رنگی خیلی نقش مهمی دارد.سعی کنید که وبسایتتون شامل رنگ لوگوی که طراحی کرده اید هم باشد. مهندسی رنگ ها خیلی تاثیر مهمی در جذب کاربر به وب سایت شما دارد.

UX چیست؟

UX یا همون تجربه کاربری، یعنی تعاملی که کاربر با وب سایت یا محصول شما برقرار میکنه.در واقع میزان رضایت کار کردن کاربر با وب سایت در طراحی UX تاثیر به سزایی داره.از اونجایی که در نظر گوگل باید همه چی فقط به مزاج کاربران خوش بیاد. پس خیلی برای پیشرفت وب سایت مهم که کاربر از صفحه شما راضی باشه. UX بر خلاف UI که در ظاهر اهمیت قائل میشد اینبار همه ی کارها در پشت وب سایت انجام میشود و عملکرد آن مهم میباشد.

بخواهیم یک مثال ملموس برای UX برای شما بزنیم بی شک تا الان شده که وارد وب سایت دیجیکالا شده اید وقتی قصد خرید دارید و به دنبال وسیله مورد نیاز خودتون هستید به راحتی میتونید با سرچی که در داخل صفحه اصلی است به راحتی به اون وسیله موردنیاز دسترسی پیدا کنید. این یعنی تجربه کاربری یعنی کاربر با کمترین اتلاف وقت و به راحتی به آن چیزی که میخواسته رسیده. این دقیقا میشه تجربه کاربری شما باید وبسایتتون رو به صورتی طراحی کنید که کاربر هرچه زودتر به اون چیزی که نیاز دارد بدون سردرگمی برسد.

UI و UX

تفاوت بین UI و UX

خب همونطوری که بالاتر اومدیم به صورت مجزا این دو مورد رو توضیح داده ایم میخواهیم به صورت مثال در وب سایت به شما تفاوت بین UI و UX را توضیح بدهیم. خب تصور کنید شما یک وب سایت فروش موبایل دارید. تصور کنید کاربر به دنبال یک گوشی مقرون به صرفه است که قیمت بالایی نداشته باشد یا مثلا براش محدوده قیمت خیلی مهم است شما در طراحی وب سایتتون باید همچین امکاناتی رو برای کاربر فراهم کنید تا به راحتی به محصولی که نیاز داره دسترسی پیدا کنه این یعنی تجربه کاربری وب سایت یا همون UX که باید تمامی نیاز های کاربر رو فراهم کنه.

برای رابط کاربری یا UI یعنی طراحی گرافیکی یعنی سایت شما باید انقدر جذاب و مرتب باشه که وقتی کاربر وارد وب سایت میشه جذب بشه.باید همخوانی رنگ ها به صورتی باشه که چشم رو اذیت نکنه و هماهنگی داشته باشند. یا تصاویر باید از نظر کیفیت و چیدمان مورد پسند کاربر باشند تمام این چیزهایی که گفتیم همون وظیفه UI و متخصص آن است.

خب تا اینجا فکر کنم متوجه تفوت این دوتا باهم دیگه شده باشید و هرکدام به طور مجزا باید توسط متخصصین آن طراحی شوند اگر سایت و کسب و کار نوپایی هستید معمولا مسائلی که باید در UX پیاده سازی شود توسط مدیر کسب و کار مشخص میشود ولی خب بهتر که حتما از متخصص UX برای طراحی این کار استفاده کنید تا بهترین تجربه کاربری رو برای مشتریان وب سایت خودتون داشته باشیدتا بازخورد بالایی داشته باشید.

تاثیر UI و UX بر سئو سایت

تاثیری که UI و UX بر سئو سایت دارند بی شک بالاست. حالا این دوتا چجوری روی سئو تاثیر میگذارند به این شکل که اگه تجربه کاربری حرفه ای داشته باشید که مخاطب نیاز خودش رو به راحتی بتونه رفع کنه پس نرخ تعامل و کلیک وب سایت شما بالا میره و همینطور مدت زمانی که کاربر در وب سایت شما حضور داره. تمامی این ها به صورت مستقیم روی سئو سایت شما تاثیر خواهند داشت. اگر وب سایت شما بهترین طراحی کاربری و تجربه کاربری رو داشته باشه میزان رضایت کاربر هم بالا میره این از نظر گوگل یعنی وب سایت شما کاربر پسند میباشد و رتبه شما را بالا میاورد.

UI و UX

مطلب پایانی

UI و UX مکمل یک دیگر هستند و برای اینکه وب سایت قوی و حرفه ای داشته باشید باید به بهترین شکل هم UI هم UX را طراحی کنید تا رضایت کاربر را داشته باشید. اگر رضایت کاربر را داشته باشید گوگل هم به وب سایت شما رتبه بالایی خواهد داد. UX جزئی از وب سایت که همیشه باید به بهترین شکل ممکن اجرا بشه و همیشه درحال بهبود بخشیدن به آن باشید. چون در هر زمانی ممکن است نیاز های کاربر تغییر کند و شماهم باید براساس این نیازها طراحی UX را انجام دهید.اگر به دنبال یک طراحی سایت با UI و UX حرفه ای هستید تیم استادان وب آماده همکاری با شما میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خودتان با ما به اشتراک بگذارید  ( اٌستادان وب )

دسته بندی مقالات

ممکن است دوست داشته باشید !

نیاز به راهنمایی دارید  ؟

نام و شماره خود را برای ما ارسال کنید در اسرع وقت با شما تماس گرفته میشود

20 دقیقه مشاوره رایگان

خوشحالیم که بیش از 2 دقیقه در سایت ما بودی!

برای استفاده از مشاوره رایگان ما میتونی شمارت رو وارد کنی تا باهات تماس بگیریم.