اٌستادان وب ، انتخابی اٌستادانه 

اٌستادان وب

آموزش ثبت دامنه ir. و com.

مراحل ثبت دامنه به چه شکل است؟ چه تفاوتی بین ثبت دامنه .ir و .com است؟ برای یادگیری ثبت دامین ایرانی باید شناسه ثبت دریافت کنید که روش دریافت آن را توضیح داده ایم.
ثبت دامنه
فهرست مطالب

آموزش ثبت دامنه ir. و com.

اگه فضای گوگل رو یک مجموعه ای در نظر بگیریم که وب سایت های موجود در اون رو شرکت های این زیر مجموعه در نظر بگیریم. شما هم برای اینکه بتونید وارد این مجموعه بشید باید سایت خودتون به اصطلاح همون شرکت رو در آن ثبت کنید. در مقاله دامنه چیست توضیح داده ایم که آدرس دامنه به معنی همون آدرس وب سایت شماست که حالا باید این آدرس رو ثبت کنید تا بقیه افراد هم بتونند به اون دسترسی داشته باشند. همراه ما در استادان وب باشید تا روش ثبت دامنه را بیاموزید.

آموزش ثبت دامنه

بعد از اینکه طراحی سایت را انجام دادید باید اولین کاری که انجام میدهید ثبت دامنه است که در ابتدای کار باید پسوند مورد نظر رو انتخاب کنید. پسوند ها به دو صورت عمومی و اختصاصی هستند که هر کدوم از این ها شامل موارد زیاد هستند. مثلا در قسمت عمومی یک سری پسوند داخلی و یک سری پسوند جهانی وجود داره. دوباره در این دسته ها یک سری موارد هستند که معمولا برای فعالیت های خاص مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال پسوند های ir مخصوص ایران است و جنبه عمومی داره که شما میتونید استفاده کنید.

پسوند های مثل com. و net. هم پسوندهای عمومی هستند که شما خیلی راحت تر میتونید این پسوندهارو ثبت کنید. ولی خب همونطور که گفتیم یک سری ها فقط برای فعالیت های خاص مورد استفاده قرار میگیرند مثل .ac این ها معمولا برای ارگان های آموزشی مثل دانشگاه ها ثبت میشود. یا مثلا پسوند biz. این نوع هم به معنی بیزینس است برای یک سری فعالیت های خاص و مجوزهای خاص مورد استفاده قرار میگیرد.

ثبت دامنه .ir

دریافت دامنه ir. نسبت به مابقی دامنه ها مثل com کمی سختگیری بیشتری نیاز دارد. چون شما باید حتما احراز هویت در وب سایت ایرنیک انجام دهید . یک سری مدارک را ارائه دهید تا به شما شناسه ایرنیک داده شود تا بتونید ثبت دامنه ir. را انجام دهید. ابتدا باید وارد وب سایت ایرنیک بشوید یکم و سایت کندی دارد ولی خب مراحل واجبی که باید حتما بگذرونید.حالا همونطور که گفتیم قبل از ثبت دامنه ایرانی باید حتما شناسه دریافت کنید.

دریافت شناسه ایرنیک

برای دریافت وقتی وارد سایت ایرنیک شدید گزینه درخواسته ساخت شناسه کاربری رو بزنید سپس در قسمت بعدی باید نوع فعالیت خودتون رو مشخص کنید که حقیقی، ارگان های غیردولتی ، ارگان دولتی را انتخاب کنید. فقط این قسمت رو به درستی انتخاب کنید چون در مراحل بعدی احتیاج به ارائه مدارک دارید.

ثبت دامنه

در تصویر زیر باید اطلاعات خودتون رو به صورت کامل وارد کنید. از درستی اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل کنید و سپس بازنگری رو بزنید تا وارد صفحه بررسی اطلاعات برسید د صورت نیاز ویرایش به صفحه قبل برگردید در غیر این صورت گزینه موافقم را بزنید تا شناسه ایرنیک مخصوص خود را دریافت کنید.سپس یک ایمیل برای شما ارسال میشود که شامل پسورد و یک سری دستورالعمل هایی تکمیلی مثل سوالات امنیتی و … وجود دارد که بهتر است هرچه زودتر پسورد خودتون رو تغییر دهید.

ثبت دامنه

فرآیند ثبت دامنه ir.

بعد از اینکه موفق به دریافت شناسه ایرنیک شدید میتونید در همان وب سایت یا  سایت های مطرح دیگر دامنه خودتون رو ثبت کنید. برای درخواست دامنه در ایرنیک گزینه ثبت دامنه را بزنید. سپس باید بررسی کنید که دامنه ی درخواستی شما قبلا ثبت نشده است. در صورت تایید نام دامنه شما فرایند ثبت دامنه رو ادامه دهید تا به قسمت اطلاعات نام دامین برسید در این قسمت باید شناسه ای که در ایرنیک دریافت کرده اید را باید وارد کنید سپس وقتی درخواست ثبت به اتمام رسید حدود حداقل 24 ساعت طول میکشد تا درخواست شما ثبت شود.

ثبت دامنه

ثبت دامنه com.

در اینجا دیگه خبری از سخت گیری های دامنه داخلی نیست که حتما نیازمند دریافت شناسه ایرنیک باشید. برای این کار وارد یکی از وب سایت های معتبر که معمولا این وب سایت ها در رنک اول گوگل قرار دارند میتونید بروید و به راحتی میتونید با انتخاب و بررسی دامین مورد نظر خودتون، هزینه مربوطه را پرداخت سپس فرایند ثبت را انجام دهید. وقتی به قسمت تنظیم dns رسیدید بهتر است که قبلا از خرید هاست آن رو پیشفرض قرار دهید و سپس دامنه را تایید کنید.در این نوع زمان کمتری نسبت به دامنه های ایرانی برای ثت وجود دارد مثلا ممکن است بعداز 3 الی 4 ساعت ثبت دامنه تایید شده باشد.

عدم اجازه برای ثبت دامنه به دلیل غیرمجاز بودن نام دامنه

بعضی از نام دامنه‌ها، به دلیل غیرمجاز بودن نام دامنه، امکان ثبت ندارند. این نام دامنه‌ها به صورت کلی غیرمجاز است و به هیچ شکلی امکان ثبت شدن آن‌ها وجود نخواهد داشت به عبارتی برخی نام ها به صورت کلی مسدود شده اند و هیچکس اجازه ثبت آنها را ندارد. برای مثال دامنه:

test.ir

به هیچ شکلی قابل ثبت شدن ندارد و اگر اطلاعات هوایز آن را در ایرنیک مشاهده کنید، می‌بینید که تحت هیچ شرایطی امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت

 

مطلب پایانی

برای اینکه شما بتونید وب سایت خودتون رو ثبت رسمی کنید باید برای ثبت دامنه اقدام کنید.چون اگر این کار رو نکنید عملا هیچ اثری از وب سایت شما به صورت رسمی نیست. برای ثبت دامنه باید پسوند موردنظر خودتون رو انتخاب کنید دامین عمومی مثل ir. و com. برای وب سایت های شخصی خودتون استفاده کنید. برای دامنه ی ir. باید در سایت ایرنیک جهت احراز هویت انجام دهید و شناسه دریافت کنید تا بتونید درخواست ثبت دامنه داخل ایران را داشته باشید. ولی برای ثبت دامنه های com. احتیاجی به دریافت شناسه ایرنیک وجود ندارد ولی کمی مبلغ پرداختی برای دریافت این دامنه بیشتر از ir. است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خودتان با ما به اشتراک بگذارید  ( اٌستادان وب )

دسته بندی مقالات

ممکن است دوست داشته باشید !

نیاز به راهنمایی دارید  ؟

نام و شماره خود را برای ما ارسال کنید در اسرع وقت با شما تماس گرفته میشود

20 دقیقه مشاوره رایگان

خوشحالیم که بیش از 2 دقیقه در سایت ما بودی!

برای استفاده از مشاوره رایگان ما میتونی شمارت رو وارد کنی تا باهات تماس بگیریم.